اىن دومىن مرتبهاى است که براى دىدار با ىکى از پرکارترىن محققىن و اندىشمندان جهان اسلام به قم سفر مىکنم. پىش از اىن، دىدارها ىا در مشهد و در هنگامهى سفر زىارتى علامه بود و ىا پاى تلفن. محرّم و عاشورا بهانهى خوبى است تا عىادت از علامه را در دورهى کسالت ىکسالهى اخىر تکرار کنم. ىک سالى که گرچه براى همهى کسانى که دغدغهى سلامت اىشان را داشتند، با سختى و التهاب گذشت؛ اما براى جهان تشىع، سرشار از خىر و برکت بود.
در اىن دورهى ىکساله، کتابى تألىف شد که امىد مىرود پاىانى بر همهى تحرىفهاى عاشورا باشد. گرچه تنها ده جلد از مجموعهى ارزشمند «سىرة الحسىن علىه السلام» به زىور طبع آراسته گشته، اما به زودى شاهد تولد جلدهاى پىاپى اىن اثر ارزشمند در حوزهى زندگى و سىرهى سىد الشهدا علىه السلام خواهىم بود و وقاىع عاشورا را مرورى دوباره خواهىم داشت([1]).
علامه سىد جعفر مرتضى را که بىشتر با کتاب «الصحىح من سىرة النبي الأعظم صلّى الله علىه و آله» مىشناسىم، در همان محلهى قدىمى و منزل سادهى پسرشان در محلهى معلّمِ قم ملاقات کردم تا دربارهى سىرة الحسىن علىه السلام بگوىند. سادگى ظاهر، سپىدپوش بودن و عرقچىنى که بر سر داشتند اىشان را دوستداشتنىتر نشان مىداد. پاى صحبت اىن عالم فرزانه در حالىکه در بستر بىمارى بود نشستم و چهرهى گشاده و عاطفهاى که دلالت بر اىمان وى داشت، من را براى پرسشهاى متعدد مصممتر کرد.
اىن گفت و گوى خواندنى را با خادم الحسىن علىه السلام بخوانىد.
[تألیف سیرة الحسین ×]
پرسش: تألىف سىرة الحسىن علىه السلام در دورهى ىکسالهى بىمارى شما، بهانهاى براى دىدار دوبارهى ما با شما شد. دقىقاً از چه زمانى نگارش اىن مجموعه را آغاز کردىد؟
پاسخ: تألىف سىرة الحسىن علىه السلام با آغاز بىمارى، همزمان شد؛ اما به برکت نام امام حسىن علىه السلام توفىق نگارش اىن ده جلد در اىن اىام براىم مقدر شد. البته جلد اول را قبل از سفر درمانى به اىران و در لبنان نوشتم؛ اما بقىه را در اىران و در اىام بىمارى به رشتهى تحرىر در آوردم که در حال حاضر ده جلد اول آن به چاپ رسىده است.
[به تنهایی تحقیق میکنم]
پرسش: ىکى از نکات مطرحشده درخصوص پروندهى علمى شما، سرعت عمل در کنار دقت علمى در تألىف کتب است. اىن وىژگى، محصول کار گروهى است؟
پاسخ: اگر مقصود از کار گروهى اىن است که افرادى، کار تهىهى فىش و مقدمات را انجام مىدهند، خىر! من همهى کار تحقىق را از صفر تا صد به تنهاىى انجام مىدهم. اما پس از تألىف و در مرحلهى چاپ، آقاىان همراهى مىکنند و دستنوشتهها را براى انجام امور اجراىى تحوىل مىگىرند.
پرسش: کارچاپ اىن دورهى موجود از کتاب سىرة الحسىن علىه السلام در اىران انجام شده است ىا لبنان؟
پاسخ: لبنان([2]).
[لطف خداوند]
پرسش: اجازه بدهىد ىک سؤال ماورائى هم بپرسم. در حىن تألىف سىرة الحسىن علىه السلام آىا توجهات خاصى از ناحىهى امام علىه السلام درک کردهاىد؟
پاسخ: اىن سؤال از آن سؤالاتى است که نمىتوان جواب روشنى به آن داد؛ اما من احساس مىکنم مادامى که در اىن راه قدم بر مىدارم و به فرهنگ شىعى خدمت مىکنم، خدا همهى کارها را رو به راه مىکند و مسألهى غىر عادىاى ندارم. خدا را شکر کارها به شکل طبىعى پىش مىرود. به لطف خداوند، کارها آسان و در روال طبىعى پىش مىرود.
[حجت بر من تمام شد]
پرسش: چرا پس از نگارش کتاب «الصحىح من سىرة الإمام علي علىه السلام» نگارش سىرة الحسىن علىه السلام را در دستور کار قرار دادىد؟
پاسخ: زمانى که تألىف کتاب «الصحىح من سىرة الإمام علي علىه السلام» به پاىان رسىد، بسىارى از دوستان و اطرافىان از من خواستند تا سىرهى امام حسىن علىه السلام را بنوىسم. اما من رغبتى براى نوشتن نداشتم. حسى شبىه ترس از نوشتن سىرهى حسىن علىه السلام داشتم. ترس به اىن جهت که نتوانم کار خوبى را از آب در بىاورم ىا نتوانم آن را تمام کنم.
اما چندىن نفر مطالبى دربارهى تألىف سىرهى امام حسىن علىه السلام گفتند که دىدم حجت بر من تمام شده است و باىد نوشتن سىره براى امام حسىن علىه السلام را شروع کنم.
[به نوشتن سیرة الحسین × دعوت شده بودم]
پرسش: چه مطالبى؟
پاسخ: خوابهاىى دىده بودند که براىم تعرىف کردند و گوىا به نوشتن اىن کتاب دعوت شده بودم. هرچند به نظر من نباىد ماجراى خواب دىدن براى مردم نقل شود.
پرسش: فکر مىکنىد اىن مجموعه در چند جلد به پاىان برسد؟
پاسخ: خدا مىداند. البته من توقع نداشتم که زندگى امام حسىن علىه السلام را در همىن ده جلد به اتمام برسانم([3]). ده جلد اول سىرة الحسىن علىه السلام به ماجراى تولد حضرت سىد الشهدا علىه السلام تا مرگ معاوىه و به خلافت رسىدن ىزىد مىپردازد.
اما بعد از اىن تا شهادت امام حسىن علىه السلام ممکن است در همان ده جلد به اتمام برسد؛ ولى اگر بخواهم تمام جوانب زندگى سىدالشهدا علىه السلام مانند مباحث عزادارى و زىارت را به طور جامع به رشتهى تحرىر در بىاورم ممکن است بىش از اىن شود و تا بىست ىا سى جلد دىگر هم ادامه پىدا کند. و اگر خداوند عمرى بدهد و زنده باشم مبحث عزادارى و زىارت را هم در ادامهى زندگى امام علىه السلام خواهم نوشت.
[منابع سیرة الحسین × و استقبال مجامع علمی]
پرسش: از منابع علمى اهل سنت هم استفاده کردىد؟
پاسخ: بله.
پرسش: فکر مىکنىد استقبال مجامع علمى از کتاب سىرة الحسىن علىه السلام چگونه باشد؟
پاسخ: اىن مسأله را زمان مشخص مىکند. کتابهاى من چون اکثراً مفصل است با ذائقهى عموم مردم سازگار نىست. إن شاء الله اهل فن و علم، بهرهى لازم و کافى را از اىن کتاب در پژوهشهاى علمى ببرند.
[کتاب باید در بستر علم، رونمایی شود]
پرسش: براى رونماىى از کتاب برنامهاى ندارىد؟
پاسخ: معمولاً کتابهاىم رونماىى نمىشود. کتاب باىد در بستر علم رونماىى شود. همىن که در ساىت معرفى مىشود کافى است. زىباىى در سادگى است.
[نام من را از کتاب ترجمهی سیرهی پیامبر ’ بردارند]
پرسش: براى ترجمهى فارسى سىرة الحسىن علىه السلام چه برنامهاى دارىد؟
پاسخ: برنامهاى ندارم. هنوز ماجراى ترجمهى «الصحىح من سىرة النبي الأعظم صلى الله علىه و آله» حل نشده است تا بخواهىم دربارهى ترجمهى سىرة الحسىن علىه السلام بحثى را مطرح کنىم. من از آقاىان خواستم تا تنها نام من را از ابتداى ترجمهى الصحىح بردارند؛ اما مورد توجه قرار نگرفت.
[لزوم پاسخ به شبهات]
پرسش: اجازه بدهىد در مورد محورهاى کتاب، سؤالاتى را مطرح کنم. آىا فضاىى براى پاسخ به شبهات در نظر گرفته شده است؟
پاسخ: در همهى کتابهاى من ملاحظه مىکنىد که اگر پاسخ به شبهات نباشد من ورود پىدا نمىکنم. چون انگىزهى من از نگارش اىن کتاب اولاً؛ رفع شبهات و پاسخ به آن است و ثانىاً؛ استخراج نتاىج، لطاىف و دستاوردهاىى براى خواننده است.
من تارىخ نمىنوىسم. من تحلىل زندگى، رفتار و موضعگىرىهاى امام حسىن علىه السلام را در برهههاى مهم و سرنوشتساز تارىخى نگاشتهام.
من نمىخواهم الإرشاد ىا بحار الأنوار دىگرى بنوىسم.
[سیرة الحسین × حضور امام در رویدادها است]
پرسش: سىرة الحسىن علىه السلام رواىت از گفتار امام است ىا رفتار اىشان؟
پاسخ: در سىرة الحسىن علىه السلام زندگى امام در دورهى حىات پىامبر صلّى الله علىه و آله، امام على علىه السلام و امام حسن مجتبى علىه السلام و سپس در دورهى امامت خود اىشان، مورد بررسى قرار گرفته است. اما نکتهاى که وجود دارد اىن است که باىد دىد در همهى دورههاى تارىخى، نقلهاى مُتقنى از حىات امام حسىن علىه السلام وجود دارد ىا نه؟
آنچه امام على ىا امام حسن علىهما السلام در دورهى حکومت خود به امام حسىن علىه السلام واگذار مىکنند باعث مىشود تا سىد الشهداء علىه السلام در جامعه نقش داشته باشد و همىن است که مورد توجه است که اىن موارد، بسىار اندک است. اما اىنکه رواىت ىا نقلى از دىگران براى امام حسىن علىه السلام آمده باشد، متن تارىخى نىست تا به آن دقت شود. نگارش سىرة الحسىن علىه السلام توجه به فعل و رفتار و حضور در ىک روىداد، توسط امام است.
[سکوت امام حسین × در زمان معاویه]
پرسش: ىکى از نکاتى که در خصوص زندگى امام حسىن علىه السلام مطرح است دورانى است که با دورهى حىات امام حسن مجتبى علىه السلام همزمان مىشود. سکوت امام حسىن علىه السلام در برابر ظلم معاوىه چه دلىلى دارد؟
پاسخ: عراقىها بر قىام علىه معاوىه اصرار زىادى داشتند؛ اما امام علىه السلام امتناع ورزىدند. علت آن هم اىن است که قدرت لازم براى قىام وجود نداشت. ضمن اىنکه در آن دوره، امام حسن علىه السلام امامِ امت بودند و طبق عهدنامهاى که با معاوىه امضاء کرده بودند باىد تا پاىان عمر او صبورى مىکردند.
علاوه بر اىن امام حسىن علىه السلام نىز در زمان قرار عهدنامهی مىان امام حسن علىه السلام و معاوىه حضور داشتند و امام مجتبى علىه السلام تنها نبودند. ضمن اىنکه شراىطى که در عهدنامه آمده بود به سىد الشهداء علىه السلام نىز مربوط مىشد. ىکى از بندهاى عهدنامه اىن است که معاوىه حق ندارد حکومت را بعد از مرگش به کسى واگذار کند مگر به امام حسن و سپس به امام حسىن علىهما السلام. در اىن صورت اگر امام حسىن علىه السلام در زمان معاوىه قىام مىکردند عهدشکنى و خىانت بود که خلاف قاعدهى اخلاق و شرع اسلام است.
از سوى دىگر معاوىه در زمان اقتدار، خلافت امام حسن و امام حسىن علىهما السلام بعد از خودش را امضاء کرده بود و قىام امام حسىن علىه السلام اولاً؛ ذهنىت عمومى را نسبت به اىشان تخرىب مىکرد و ثانىاً؛ حکومت ىزىد بعد از معاوىه، وجاهت قانونى و شرعى مىگرفت و نىز حق اهل بىت علىهم السلام ضاىع مىشد.
[حماسهی حسینی منسوب به شهید مطهری است]
پرسش: در پاىان، ىک سؤال دربارهى آن شبهاتى مطرح است که علامه شهىد مطهرى در کتاب «حماسهى حسىنى» مطرح کردهاند. در سىرة الحسىن علىه السلام به اىن شبهات توجه خواهد شد؟
پاسخ: اولاً هنوز در سىرة الحسىن علىه السلام به عاشورا نرسىدهام و ثانىاً در کتاب «کربلاء فوق الشبهات» به مطالبى که به نقل از شهىد مطهرى در حماسه حسىنى مطرح شده است پرداختهام.
حماسهى حسىنى منسوب به شهىد مطهرى است و اىشان شخصاً آن را ننوشتهاند؛ بلکه اىن کتاب، سخنرانىهاى اىشان است که به صورت کتاب تدوىن گردىده است. اىشان راضى به نوشتن حماسهى حسىنى نبودند؛ زىرا در کتاب «عدل الهى» نوشتهاند که من اجازه نمىدهم سخنرانىهاى من را چاپ کنىد. به چه حقى اىن کار را انجام دادند؟ من در کتاب «کربلاء فوق الشبهات» قصد دفاع از شهىد مطهرى را داشتم.
سخنرانى، مبتنى بر مطالعاتى است که قرار است براى عامهى مردم بىان شود و با مطالعه براى تألىف کتاب متفاوت است. شهىد مطهرى شخصىت علمى برجستهاى بودندکه به اىن نکات اولىه توجه داشتند. کتاب عدل الهى نىز نوار سخنرانى بود؛ اما ىک پنجم کتاب توسط اىشان اضافه شد و اصلاحاتى انجام شد.
ضمن اىنکه تنظىم سخنرانى همراه با برداشت و حذف و اضافات است که ممکن است به فحواى مفاهىملطمه وارد کند.
([1]) اين مجموعه در قالب 24 جلد به اتمام رسید ومنتشر گردید. و در حال حاضر علاوه بر سایر تألیفاتی که در این برهه داشتند مشغول تألیف سیرهی امام حسن مجتبی علیه السلام میباشند که تا کنون چند جلد از آن نیز به طبع رسیده است.
([2]) در ايران نيز در مركز نشر و ترجمهى آثار ايشان منتشر گردیده است.
([3]) اين مجموعه در بیست و چهار جلد به اتمام رسید ومنتشر گردید.
منبع: پاىگاه خبرى ـ تحلىلى قدرس آنلاىن 8/8/1393، مصاحبهکننده: طیبه مروت.
دیدگاه خود را بنویسید