بار دیگر به زیارت عالمی از تبار «ابو تراب» میروم. علامه ای که از نسل علی علیه السلام است و نامش با نگارش تاریخ پیامبرصلّی الله علیه و آله بر سر زبانها افتاد.
علامه سید جعفر مرتضی العاملی برای دومین مرتبه، میهمان جشنوارهی بین المللی امام رضا علیه السلام شدهاند. گرچه ایشان در این ایام، دوران بیماری را پشت سر میگذارند؛ اما همان روحیهی متواضعشان باعث میشود تا به قول خودشان نتوانند دعوت بانیان خدمت به امام رضا علیه السلام را بی جواب بگذارند و از بیروت به شوق زیارت ضامن آهو و شرکت در اختتامیهی جشنواره، عازم مشهد میشوند.
این بار که در شهر امام رضا علیه السلام به دیدار علامه میروم، دوتن از دوستان همراهم هستند؛ خادمان جشنواره که دوست دارند عالمی از جنس ربانیت را زیارت کنند. زانو زدن در محضر بزرگترین سیرهنویس پیامبر صلّی الله علیه و آله و یکی از نوادر تاریخنگاری برای دوستانم سخت است. شاید به خاطر این است که مانند من، تجربهی دیدارهای متعدد را نداشتهاند و از روحیهی علامه بی خبر هستند.
علامه از حال و هوای دوستان متوجه حال آنها میشود و وقتی یکی از همراهان میگوید: ابهت شما ما را گرفته است، با همان فارسی دست و پا شکسته و با لبخند میفرماید: ابهت شما هم مرا گرفت! راحت باشید.
برای احتیاط هم ضبط را روشن میکنم و هم گوشی را روی حالت ضبط میگذارم. این هم بهانهای است تا علامه، فضای سنگین اتاق را با مزاحی صمیمی کنند. می پرسند: این ها فروشی است؟ میگویم: نه. به قول خود شما نمیتوان به تکنولوژی اعتماد کرد. میخندند و میخواهند سر صحبت را باز کنیم و پرسشگر باشیم. حضورشان را در شهرم خوشآمد میگویم. میگویند: مشهد، شهر من است.
ملاقات با علامه در یکی از هتلهای مشهد در حوالی حرم رضوی صورت گرفت و ایشان علی رغم حال نامساعد و سرفههای پیاپی باز هم تواضع پیشه کردند و پاسخگوی سؤالات ما بودند.
[انگیزهی تألیف کتاب الحیاة السیاسیة للإمام الرضا علیه السلام]
پرسش: شما به مناسبت تألیف کتاب زندگی سیاسی امام هشتم علیه السلام به عنوان خادم فرهنگی امام رضا علیه السلام تقدیر شدید. اجازه بدهید دربارهی همان کتاب، پرسشگر باشم. چرا تصمیم گرفتید این کتاب را به رشتهی تحریر درآورید؟
پاسخ: در تاریخ سیاسی زندگی امام رضا علیه السلام موضوع ولایتعهدی نقش بسیار مهمی دارد. اما نکتهای که در ماجرای حیات سیاسی امام هشتم علیه السلام مورد پرسش است این است که پذیرش دستیاری یک حاکم ظالم، با مبانی فکری و فقهی شیعه سازگاری ندارد و در مکتب اهل بیت علیهم السلام از محرمات است. پس چگونه است که امام معصوم علیه السلام ولایتعهدی مأمون عباسی را میپذیرد؟ مأمون مردی است که برای به دست آوردن پادشاهی و خلافت، برادر خود را به قتل رسانده و خلافت را از اهل بیت علیهم السلام غصب کرده است. باید به این شبهه دربارهی حضرت ثامن الحجج علیه السلام پاسخ داده میشد. زیرا یا باید نعوذ بالله از امامت علی بن موسی الرضا علیه السلام دست برداریم یا اینکه پاسخ این تناقض را بیابیم. بنابراین برای تحکیم عقیدهی خودم و شیعیان و اثبات حقانیت اهل بیت علیهم السلام به تحقیق دربارهی این مسأله پرداختم.
[امتیاز تشیع بر سایر ادیان]
شیعه و معتقدین به امامت اهل بیت علیهم السلام باید برای پذیرش هر مسألهی اعتقادی و کلامی، دلیل داشته باشند. اینطور نیست که بدون دلیل، سخنی را بپذیرند. این امتیاز تشیع بر دیگر ادیان و مذاهب است. و به همین دلیل برای یافتن پاسخ این پرسش دست به کار شدم([1]).
[سیرهنویسی، روایتگری نیست]
پرسش: نگاهی که شما در نگارش زندگی سیاسی امام هشتم علیه السلام داشتهاید همان نگاه کلامی و اعتقادی است که در نگارش«الصحیح من سیرة النبي الأعظم صلّی الله علیه و آله» داشتید؟
پاسخ: وقتی قرار است تاریخ زندگی پیامبر یا امام معصومی نوشته شود، باید به این نکته توجه کرد که او یک انسان معمولی نیست. کتابهایی که من نوشتم را نگاه کنید؛ روایت تاریخ زندگی یک سیاستمدار صرف نیست؛ زندگی پیامبر و امام علی و سایر اهل بیت علیهم السلام است. پیامبر و امام، انسانهای الهی هستند نه انسانهای عادیای که بخواهیم روایتگر زندگی سیاسی آنها باشیم. سیاست، اخلاق، حکومت، احکام حکومتی و اجتماعیپیامبر و امام، الهی است.
سیرهنگاری برای شخصی مثل پیامبر صلّی الله علیه و آله که همهی حرکات و سکناتش برنامهی سعادت انسان است، باید همراه با تحلیل کلامی باشد. سیرهنویس پیامبر صلّی الله علیه و آله باید علم روانشناسی، جامعهشناسی، طب، جغرافیا و تاکتیک جنگی را بداند؛ نه اینکه روایتگر تاریخ از منابع دیگران باشد.
اگر مقصود از تاریخنویسی برای پیامبر صلّی الله علیه و آله روایت صرف است که در سایر کتابها نوشته شده است.
[اشراف ائمه ^ بر همهی علوم]
دلیل من بر ضرورت آگاهی تاریخنگارِ زندگی پیامبر و اهل بیت علیهم السلام بر این علوم این است که بر اساس اعتقادات ما، این بزرگواران بر همهی علوم اشراف داشتند.
حال اگر کسی بیاید و بگوید فقط تاریخ بنویسیم، به نظر من اشتباه میکند؛ زیرا نمیتوان مهمترین بخش شخصیت پیامبر یا امام یعنی نبوت و امامت را از او جدا کرد. من برهمین اساس و با اعتقاد به مبانی کلامی شیعه به زندگی اهل بیت علیهم السلام سراغ نگارش تاریخ زندگی آنها رفتهام.
[علم را برای حقیقت میخواهم]
من علم را برای حقیقت میخواهم و در آخرت نمیتوانم بگویم من برای رضای دیگران، کتابی نوشتم؛ بلکه باید رضایت خداوند را در نظر بگیرم.
[اعتقاد به امامت حضرت رضا× تشیع خالص است]
پرسش: چرا امام هشتم علیه السلام در بین علمای خطهی لبنان از ویژگی خاصی برخودار هستند، به گونهای که کتابهای متعددی از سوی آنان برای ایشان به نگارش در آمده است؟
پاسخ: شیعیان لبنان با دیگر شیعیان در اعتقاد به امامان فرقی نمیکنند. اما اینکه چرا حضرت رضا علیه السلام؟ باید بگویم که امام رضا علیه السلام یک خصوصیت ویژه دارند و آن اینکه هر کس به امامت ایشان اعتقاد داشته باشد، شیعهی خالص است و به انحراف اعتقادی گرفتار نشده است.
به همین دلیل است که فضلیت زیارت ثامن الائمه علیه السلام حتی از زیارت امام حسین علیه السلام هم بالاتر است. در زیارت امام رضا علیه السلام تنها عاطفه جریان ندارد؛ بلکه محبت همراه با آگاهی و ارتباط پایدار جریان دارد.
محققان لبنانی هم بنا به سلیقهای که دارند و نیز این اعتقاد، علاقهی خاصی به امام هشتم علیه السلام دارند.
[مشهد، شهر من است]
پرسش: اجازه بدهید فضای گفت وگو را به سمت و سوی خودمانیتری ببریم. در ابتدای دیدار فرمودید: «مشهد، شهر من است». میخواهم دلیل این گفتهی شما را بدانم.
پاسخ: همهی زمین و هر آنچه در آن است از آنِ خدا است. مرزهای جغرافیایی را بشر گذاشته است؛ وگرنه همهی زمین در نگاه معرفتی از آنِ خداوند است و بشرحق دارد از آن استفاده کند. از این نظر من میگویم مشهد نیز شهر من است.
[لذتبخشترین خاطرهی زیارت]
پرسش: بهترین خاطرهای که از سفر به مشهد داشتید را برایمان بازگو میکنید؟
بهترین خاطره، زمانی برای من اتفاق میافتد که زیارت امام رضا علیه السلام را میخوانم؛ چون مضامین زیارت بسیار متعالی است. وقتی به این جمله می رسم که «للَّهُمَّ الْعَنِ الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَكَ وَ اتَّهَمُوا نَبِيَّكَ وَ جَحَدُوا بِآيَاتِكَ وَ سَخِرُوا بِإِمَامِكَ وَ حَمَلُوا النَّاسَ عَلَى أَكْتَافِ آلِ مُحَمَّدٍ» تأثیر بسیار عمیقی بر من میگذارد. هر وقت دلم هوای امام رضا علیه السلام را میکند ـ چه در لبنان و چه در مشهد ـ این یک خط از زیارت را میخوانم و این لذتبخشترین خاطرهی زیارت است. زیرا این بخش زیارت به ما میفهماند که چه مصائبی بر سر ائمه علیهم السلام ما آمده است.
[پرواز بر فراز حرم]
پرسش: میتوانم از ماجرای آن زیارت آسمانی هم بپرسم؟
پاسخ: کدام زیات؟
پرسش: پرواز بر فراز حرم.
پاسخ: بله. نوروز سال 1394 به دلیل سردی هوا و کسالتم، سفر به مشهد برایم دستنیافتنی شده بود. اما باید به دیدار حضرت میشتافتم. از قم به فرودگاه آمدم و راهی مشهد شدم. این درحالی بود که سرمای هوا برای من بسیار خطرناک بود و هوای مشهد هم خیلی سرد بود. به فرودگاه مشهد که رسیدیم خلبان گفت: امکان فرود نداریم. بر فراز حرم زیارت کرد و ما از همان آسمان زائر آقا شدیم و سپس به تهران بازگشت. امام رضا علیه السلام امام رئوف و کریم است. عرض ارادتی بود و با کرامتش پاسخ گفت.
[خادم فرهنگی امام رضا×]
پرسش: به چه مناسبتی حضور در جشنوارهی امام رضا علیه السلام را پذیرفتید؟
پاسخ: به عنوان خادم فرهنگی امام رضا علیه السلام به این جشنواره دعوت شدم.
[ضرورت نگاه علمی به شکلگیری جریانهای تکفیری]
پرسش: شعارو محور سیاستگذاری سیزدهمین جشنوارهی امام رضا علیه السلام معرفی اسلام رحمانی و برائت جهان اسلام از تفکر سلفی و داعش است. برپایی این جشنواره در معرفی چهرهی حقیقی اسلام چه اندازه مؤثر است؟
پاسخ: قطعاً برپایی جشنوارهای با این وسعت در معرفی چهرهی رحمانی شریعت نبوی مؤثر است و البته این، بستگی به وسعت تفکر متولیان امر دارد. اگر هدف این جشنواره، معرفی جریان تکفیریها است باید با نگاهی علمی به ابعاد مختلف شکلگیری این جریان توجه شود. مثلاً داعش چه کرده است که ظرف مدت چهار سال توانست این همه نیرو را برای مبارزه مسلمانان جذب کند؟
[فتنهانگیزی بین مسلمانان]
کسانی هستند که میگویند ما شیعه هستیم و مطالبی تحریکآمیز را مطرح میکنند؛ در حالیکه ائمه علیهم السلام از این کار نهی میکنند. افرادی که کانالهای تلویزیونی را در دست گرفتهاند و به همسر و صحابهی پیامبر تهمت های ناروا میزنند. این خلاف مذهب شیعه است. طرح این مسائل، خلاف عقل و دین است.
البته من معتقد هستم که این افراد، دستپروردهی سازمانهای جاسوسی آمریکا، انگلیس و اسرائیل هستند. هدف این جماعت جز فتنهانگیزی، کار دیگری نیست.
[بازگشت پیدایش داعش به دولتهای منطقه]
هرچند من این حرکتهای فرهنگی را شایسته میدانم؛ اما باید به شکل علمیتر و موشکافانهتر در قالب سمینارهایی، ابعاد قضیه و شعار شما پیگیری شود. علاوه بر بعد فرهنگی، مسألهی پیدایش داعش به دولتهای منطقه باز میگردد. مسؤولین کشورهای اسلامی باید از این حالت رخوت و شک نسبت به مبارزه با این جریان خارج شوند و جهان اسلام را ازوجود تکفیریها نجات بخشند.
[بررسی مباحث با نگاهی عالمانه]
پرسش: به عنوان خادم فرهنگی امام رضا علیه السلام چه پیشنهادی برای متعالی شدن جشنوارهی بین المللی امام رضا علیه السلام دارید؟
پاسخ: باید مباحثی را که دوستان در جشنواره دنبال میکنند، با نگاهی عالمانه بررسی شود.
([1]) بخشی از مطالب اين مصاحبه در مصاحبهی ولايتعهدى امام هشتم عليه السلام و تقويت جريان روشنفكری شيعه آمده بود و به منظور جلوگیری از تکرار ملالآور مطالب، از این مصاحبه حذف شد.
منبع: رايحهی رضوی، شماره 3 ص 78 ـ 83 (ويژهنامهی سیزدهمین جشنوارهی بینالمللی امام رضا علیه السلام)، مصاحبهکننده: طیبه مروت.
دیدگاه خود را بنویسید