وحدت، به عنوان استراتژىکترىن واژه در ادبىات اسلامى از صدر اسلام تاكنون همواره مورد توجه بزرگان و اندىشمندان جهان اسلام بوده است.
بنىانگذار وحدت شخص پىامبر صلّى الله علىه و آله بودند و در طول تارىخ نىز همواره اندىشمندان فهىم مسلمان كه به پاىان بخشىدن به حضور استعمار در دنىاى اسلام معتقد بودهاند، به اشكال گوناگون و با طرح نظرىات مختلف، سعى در ىافتن و نشان دادن راهى روشن در اىن وادى بودهاند و تأكىد همگى بر تقوىت نقاط اشتراک و پرهىز از بزرگنماىى اختلافات بوده است.
با توجه به ضرورت وحدت در دنىاى اسلام كه هر روز تهاجمات استكبار بىش از گذشته و در ابعاد بزرگتری دامان آن را فرا مى گىرد، به بررسى اىن مهم پرداختىم.
علامه سىد جعفر مرتضـى العاملى، عضو شوراى عالى مجمع جهانى اهلبىت علىهم السلام و نوىسنده و مورخ شهىر لبنانى كه تألىف اثر ارزشمند «الصحىح من سىرة النبي الأعظم صلّی الله علیه و آله» را در كارنامهى علمى خود دارد و تا كنون دو دوره، برگزىدهى كتاب سال جمهورى اسلامى شده است، در گفت و گوى پىش رو به بىان جاىگاه غدىر در وحدت اسلامى پرداخته است كه در زىر مىآىد:
[اهتمام پیامبر ’ به وحدت مسلمانان]
پرسش: دىدگاه قرآن، شرىعت اسلام و شخص پىامبر اعظم صلّى الله علىه و آله دربارهى وحدت چىست؟
پاسخ: بهترىن مطلبى كه نشاندهندهى اهتمام پىامبر صلّى الله علىه و آله به وحدت امت اسلامى است، مسألهى عقد برادرى بىن مسلمانان در سال اول هجرت است. در اىن روىداد تارىخى ـ فرهنگى، پىامبر صلّى الله علىه و آله بىن مهاجرىن و انصار و انصار با ىکدىگر، عقد برادرى بستند و اىن عقد بر روى دو اصل بسته شد؛ ىكى اىنكه اىن برادرى باىد بر حق استوار باشد و اصل دوم، مواسات است. مواسات ىعنى اىنكه هر چىزى براى خود مىپسندى براى دىگران هم بپسندى. اىن دو اصل، پاىههاى برادرىای بود كه پىامبر صلى الله علىه و آله بسته بودند.
اىن دو اصل نشان مىدهد كه وحدت مسلمانان، ىک امر ضرورى است؛ چون مسلمانان در آن عصر از طبقات مختلف و نژادها و فرهنگهاى مختلف بودند.
در آن جمع عالم و جاهل، فقىر وغنى و عشاىر و شهرنشىن و عرب و عجم حضور داشتند. بنابراىن مسلمانان باىد در مواجهه با دنىاى شرک و كفر متحد باشند تا در برابر تنگناها و مشكلات درونى و بىرونى مقاومت كنند و جامعهى تازه تأسىس اسلامى با معضلات درونى و بىرونى مواجه نشود.
اىن اقدام پىامبر صلّى الله علىه و آله حاكى از اىن مسأله بود كه جماعت مسلمانان به یکدیگر احتىاج دارند. اىن احتىاج در همهى مواضع زندگى اعم از غم وشادى و مشكلات و آسانىها مطرح بود. با توجه به اىن اختلاف و عدم تباىن در فرهنگها پىوندشان ضرورى بود به خصوص در آن زمان كه قبىلهگرى وعشىرهپرستى زىاد بود.
[حق، میزان وحدت]
اىن الگوى وحدت اسلامى بود كه به ابتكار پىامبر صلّى الله علىه و آله صورت گرفت. وقتى حق، مىزان باشد تباىن بىن گروهها و اختلافهاى فرهنگى و نژادى در روابطشان تأثىرى نخواهد گذاشت. در غىر اىن صورت چون مصالح، متضاد مىشود، باعث بروز اختلافهاىى در مراودات اجتماعى خواهد شد.
زمانى كه مشكلات فراوان شد، نىاز به ىک راه حلى براى رفع آن است كه اىجاد رابطهى دوستانه بر مدار حق، بهترىن روش در رفع اىن مشكل است. حق، ىک واقعىت مشترک بىن همهى ملتها است. به عبارت دىگر حق، ىک اصل مشترک بىن همهى فرهنگها است.
لذا اىن اختلافِ دىدگاهها به ىک مرجعىت نىاز دارد تا اىن نزاعها را طبق اىن قاعده حل كند و پىامبر صلّی الله علیه و آله هم فرمودند كه حق، براى همه، مىزان است؛ ولى از برخى جهات، اىن اجتماع غىر متجانس در مشكلات و گرفتارىها به ىكدىگر احتىاج دارند و هر كسى نمىتواند تنها به خودش متكى باشد و خود را بىنىاز از دىگران بپندارد.
بر اىن اساس پىامبر صلّى الله علىه و آله با اىجاد پىوند برادرى بىن مسلمانان به اىن نكتهى مهم اشاره كردند كه زندگى بر پاىهى فردگراىى اداره نخواهد شد و انسان براى زندگى اجتماعى خلق شده و به حضور ساىرىن در زندگىاش نىازمند است. چون رفع مشكلات اجتماعى، مبتنى بر مواسات است و مواسات جز از راه مُحِقّ دانستن دىگران در شادىها و داشتهها فراهم نخواهد شد.
[حق، عین اسلام است]
در حال حاضر هم مسلمانان جهان دىدگاهها و فرهنگها ومذاهب و نژادهاى مختلفى دارند كه نمىشود تنها با حرف و دعوت به وحدت، آنها را گرد هم آورد؛ بلكه نىازمند ىک رابطه و ضابطه هستند. در اىن قاعده، ضابطه همان حق است و حق، عىن اسلام است.
[تجمع پیرامون حق جهت حفظ وحدت امت]
به هر حال اىن اجتماع بزرگ مسلمان اختلافهاىى با هم پىدا مىكنند؛ چون از طبقات و دىدگاهها و فرهنگهاى مختلف هستند و اىن جمع مختلف باىد به صورت ىک امت واحد معرفى شوند. در غىر اىن صورت بسىارى از مشكلات بر آنان فائق خواهد آمد كه دامان همه را خواهد گرفت. اىن جمع باىد با ىک ضابطه، منسجم شوند و ىک دىد، هدف و انگىزهى واحد به وجود بىاىد تا به واسطهى آن گرد هم جمع شوند.
تجمع پىرامون حق، تنها مستمسكى است كه مسلمانان را در حفظ امت اسلامى كمک مىكند. براى اتصال مسلمانان باىد رشتهى اتصالى چون رشتهى تسبىح كه مهرههاى جداگانه و مستقل تسبىح را به هم وصل مىكند، معرفى كرد. همانطور كه گفته شد، بىن مسلمانان اختلافهاىى وجود دارد و كسى نمىتواند منكر آن شود و باىد بىن آنها اتصال اىجاد كرد.
[نیاز به وحدت حقیقی]
وجود مذاهب گوناگون نباىد موجب افتراق و اختلاف در بىن مسلمانان شود. پس معلوم مىشود كه ما به وحدت حقىقى نىازمندىم.
[اهل بیت ^ مستحکمترین رشتهی اتصال بین مذاهب]
پرسش: رشتهى اتصال مسلمانان چىست؟
پاسخ: به نظر من هىچ رشتهى اتصالى مستحكم تر از اهل بىت علىهم السلام نىست. همهى مسلمانان نسبت به اهل بىت پىامبر صلّى الله علىه و آله احترام مىگذارند و به آىاتى كه دربارهى مودّت و عظمت اىشان نازل شده اعتقاد دارند.
در تمام مذاهب اسلامى، محبت و احترام به اهل بىت پىامبر صلّى الله علىه و آله ىک اصل مشترک است؛ زىرا پىروان مذاهب مختلف اسلامى در بسىارى از اصول و فروع با هم اختلاف دارند كه نمىتواند به عنوان رشتهى اتصال و وحدت آنان عمل كند. اما در مورد اهل بىت علىهم السلام تا ىک حد خاصى، هىچ اختلافى وجود ندارد و تقوىت اشتراک در محبت اهل بىت علىهم السلام در بىن مذاهب اسلامى، بهترىن راه براى گسترش مراودات بىن مذاهب وتقرىب است.
كسى منكر لزوم محبت به اهل بىت پىامبر صلّى الله علىه و آله نىست. چون اىن مسأله، جزء قرآن است و كسى نمىتواند منكر قرآن شود؛ اما موارد تكمىلى مثل عصمت و امامت مىماند كه با همىن مقدار تفاهمى كه هست مىشود به فكر تحكىم روابط وتقرىب مذاهب و وحدت امت اسلامى بود.
[دعوت به وحدت در رأس برنامههای امام علی ×]
پرسش: امام على علىه السلام چه دىدگاهى دربارهى وحدت اسلامى دارند؟
پاسخ: هنگام خلافت امىر المؤمنىن على علىه السلام، زمىنهى اختلافها تشدىد شده بود و پس از آن در دوران خلافت وى بر اثر جنگها و حوادث ناخواسته، شدت بىشترى پىدا كرد و به همىن خاطر، مبارزه با اختلاف و دعوت به وحدت در رأس برنامههاى آن حـضرت قرار داشت. اختلافها و عداوتهاى قبىلهاى كه در تارىخ عرب ثبت شده است و قرآن مكرراً به آنها اشاره و از آنها منع كرده است و بسىارى از آنها به اختلاف قومى و قبىلهاى بر مىگردد. اىن اختلافها هر چند به طور موقت با آمدن اسلام فروكش كرد؛ اما رسوبات آنها باقى بود و در تحولات و حوادث مهم در طول تارىخ اسلام نقش داشت. على علىه السلام وارث اىن رقابتهاى قبىلهاى و دستهبندىهاى سىاسى بود.
[نظریهی وحدت حضرت علی × در دوران خلفا]
دىدگاه حضرت على علىه السلام در وحدت اسلامى در دو بخش قابل بحث است: بخش اول مربوط به سخنان آن حضرت است كه امت اسلامى را به وحدت كلمه دعوت كردهاند و بخش دىگر به عملكرد اىشان در دورهى خلافت باز مىگردد كه تا پاىان عمر هم ادامه داشت.
به عقىدهى من، نظرىهى وحدت امام على علىه السلام در دورهى خلفاى پىشىن هم استوار است؛ زىرا امام علىه السلام براى حفظ اساس اسلام با مخالفتهاى موجود كنار آمدند و از هر گونه اقدامى پرهىز نمودند. بر اىن اساس امام علىه السلام امت اسلامى را به حفظ وحدت فرا مىخوانند و برخى از نقاط اختلاف را در رفتارهاى اجتماعى آنان جستجو كرده و به آنان نشان مىدهند.
لذا نقشى كه امىرالمومنىن علىه السلام در اىن زمىنه اىفا كردند باعث تقوىت پاىههاى اسلام و مانع انحطاط امت اسلامى شد.
[هیاهوی منا و عرفات، چند روز پیش از غدیر]
پرسش: واقعهى غدىر به عنوان ىكى از روىدادهاى تارىخى صدر اسلام مطرح است كه ىكى از حلقههاى ارتباطى مهم با سىاستهاى امام على علىه السلام است. از آنجا كه بحث اصلى ما وحدت اسلامى در آىنهى غدىر است بفرماىىد نظر راوىان اهل سنت درباره حدىث غدىر چىست؟
پاسخ: واقعهى غدىر به صورت ىک اتفاق و رخدادِ بىرىشه نبود؛ بلكه ىک واقعهى رىشهدار است. پىامبر صلّى الله علىه و آله مردم را براى بىان پىام غدىر آماده كردند. واقعهى غدىر، بىعت با امام علىه السلام و جانشىنِ بعد از پىامبر است. هفتاد روز قبل از فوت پىامبر، اىن واقعه اتفاق افتاد كه در كتب شىعى و صحاح ششگانهى اهل سنت آمده است. در اىن كتب كه مورد اعتماد اهل سنت نىز هست حدىثى آمده است كه به دوازده جانشىن بعد از پىامبر صلّى الله علىه و آله اشاره دارد. در صحاح سِتّه مثل صحىح مسلم آمده است كه پىامبر صلّى الله علىه و آله در عرفه ىا منا در همان حجة الوداع در اجتماع مسلمانان به دوازده خلىفهى پس از خود اشاره كردند.
جابر ابن سمرة مىگوىد: زمانى كه پىامبر صلّى الله علىه و آله دربارهى جانشىنان پس از خود سخن مى گفتند، هىاهو بود و ازدحامِ موجود نگذاشت تا اىشان سخن خود را به اتمام برسانند.
[چرا قریشیها هیاهو به پا کردند؟]
سؤال اىن است كه چرا پىامبر صلّى الله علىه و آله قبل از واقعهى غدىر خم در منا و عرفات، اىن مسأله را مطرح مىكنند و مردمى كه آنجا حاضر بودند اكثراً قرىشىها واهالى مكه بودند و اىن جمعىت، هىاهو برپا كردند، در حالى كه خداوند مىفرماىد: ﴿ىا أَىهَا الَّذىنَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِي﴾ ([1]).
خداوند دربارهى احترام به پىامبر صلّى الله علىه و آله مىفرماىد: اگر صداىتان از صداى پىامبر بالاتر برود اعمال شما باطل خواهد شد؛ اما در آن روز در عرفات ىعنى مقدسترىن مكان و بهترىن روزها كه روز عبادت و بندگى و در بهترىن حالات كه حال احرام است، مردم در برابر افضل مخلوقات خداوند و اعظم الأنبىاء، هىاهو كردند تا جاىى كه اىشان سخنان خود را نىمهتمام رها كردند. اىن تأكىد پىامبر صلّى الله علىه و آله دلىل بر اهمىت طرح اىن قضىه است. اىن چىزى است كه در كتب معتبر اهل سنت رواىت شده است.
[ترک مکه توسط پیامبر ’ بدون زیارت وداع]
پىامبر صلّى الله علىه و آله بعد از اىنكه اعمالشان به پاىان رسىد، بدون آنكه به زىارت وداع بروند، فوراً از مكه خارج شدند و عدهى زىادى از مسلمانان نىز اىشان را همراهى كردند. زمانى كه اىشان به جحفه رسىدند، در همان مكان، همهى كاروانها را جمع كردند و مسألهى امامت امام على علىه السلام را مطرح نمودند. بنابراىن معلوم مىشود كه طرح مسألهى امامتِ ائمه در حجة الوداع در دو مرحله اتفاق افتاد. زمانى كه تهدىد خداوند درباره ولاىت على علىه السلام شنىده شد، همه ساكت شدند و به فرمان الهى گوش فرا دادند: ﴿ىا أَىهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَىكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالتَهُ وَ اللهُ ىعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ﴾([2])
زمانى كه اىن پىام خدا كه اتمام حجت با مسلمانان بود بر اىشان قرائت شد، سكوت كردند و پىامبر صلّى الله علىه و آله پىام رسالت خود را كه اعلام ولاىت على علىه السلام بود براى اىشان بىان نمودند.
[ولایت حضرت علی × روح اسلام]
پرسش: اهمىت روىداد غدىر در سرنوشت جهان اسلام چه بود كه اىن همه تأكىد از ناحىهى خداوند بر آن وارد شده بود؟
پاسخ: مهمترىن دلىلى كه براى اىن پرسش مىتوان گفت در همىن آىهى ﴿ىا أَىهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَىكَ...﴾ نهفته است. اعلام ولاىت على علىه السلام آنقدر مهم است كه خداوند به پىامبر صلّى الله علىه و آله مىفرماىد: اگر اعلام نكنى مثل اىن است كه رسالت خود را به پاىان نرساندهاى. اىن پىام خداوند و تأكىد صرىح قرآن است. معلوم است كه ولاىت على علىه السلام موازى همهى اسلام است. چون اگر ولاىت نبود، كل اسلام از بىن مىرفت؛ لذا خداوند به صراحت مىفرماىد كه اگر آن را اعلام نكنى تمام زحمات پىامبرى تو از بىن مىرود.
ولاىت على علىه السلام روح اسلام است. شما پىكر ىک انسان را در نظر بگىرىد كه هر چند زىبا باشد، تا زمانى كه روح نداشته باشد هىچ كارى از آن بر نمىآىد؛ اما زمانى كه روح در آن دمىده شود هزاران فعل مفىد از او سر مىزند كه بر زىباىى آن پىكر مىافزاىد و در واقع به آن، جان و ارزش مىدهد.
[رابطهی حدیث غدیر و حدیث سلسلة الذهب با هم]
شما به واقعهى تارىخى نىشابور و حدىث سلسلة الذهب نگاه كنىد. حضرت رضا علىه السلام در آنجا در حضور بىست هزار كاتب به ولاىت به عنوان شرط پذىرش توحىد اشاره مىكنند. در نگاه امام رضا علىه السلام ولاىت و توحىد رابطهاى دو سوىه و تنگاتنگ دارند و از هم جدا شدنى نىستند.
گفتنى است علماى اهل سنت علاوه بر رواىت حدىث غدىر در صحاح ستّه، كتب مستقلى دربارهى غدىر نوشتهاند. از جمله مىتوان به طبرىِ مورخ اشاره كرد كه در جلد 28 كتاب خود به سند حدىث غدىر و راوىان آن اشاره كرده است.
[جایگاه حدیث غدیر در وحدت]
پرسش: آىا اىن اشتراک در بىان حدىث غدىر را مىتوان مبناى وحدت امت اسلامى قرار داد؟
پاسخ: ىک دىن باىد حافظ و راهبر داشته باشد. نمىتوان گفت تنها دىن اسلام صراط مستقىم است و آن وقت نىاز به نقطهى اتصال مردم به راه مستقىم نداشته باشد.
«شهرستانى» صاحب کتاب «ملل و نحل» از علماى بزرگ اهل سنت مىگوىد: «هىچ اختلافى بىن مردم به اندازهى اختلاف بر سر امامت نىست و همهى شمشىرها بر سر همىن اختلاف كشىده شد». درحالىكه پىامبر صلّى الله علىه و آله صرىحاً قرآن و اهل بىت را تنها راه نجات از ضلالت معرفى مىكنند.
[مسلمانان باید بیدار شوند]
ما در بىان قضىهى وحدت اسلامى نباىد به دنبال اختلافها بگردىم. دنىاى اسلام در جهان امروز نىازمند ىكپارچگى و اتحاد بر سر مشتركات است. در غىر اىن صورت نمىتوانىم مشكلاتى كه در امت اسلامى رىشه دوانده را درمان كنىم. دنىاى اسلامِ امروز بىش از پىش به وحدت و انسجام نىاز دارد. مسلمانان باىد بىدار باشند و بدانند كه هر ضربهاى كه به ىكى از قسمتهاى اىن بدنهى واحد وارد شود، همهى اعضاء را در بر خواهد گرفت؛ بنابراىن نباىد در دامن زدن به حوزههاى اختلاف همت گماشت؛ بلكه به عقىدهى من علماى مسلمان باىد به دنبال ىافتن راهى براى پر رنگ كردن اشتراكات باشند. همانگونه كه پىامبر صلّى الله علىه و آله با ابتكار خود، راه همدلى و ىكى شدن را به مسلمانان آموختند. ما نىز امروزه با تأسى به سىرهى پىامبر صلّى الله علىه و آله نىازمند روشهاى ابتكارى هستىم.
[واقعهی غدیر، محور وحدت]
واقعهى غدىر خم به عنوان ىكى از مشتركات جهان اسلام مىتواند محور اىن وحدت قرار گىرد تا آنچه حق امت واحدهى اسلامى است محقق شود. با اىن همه تأكىد فراوان كه قرآن بر مسألهى وحدت اسلامى و اتحاد دارد.
نباىد از اىن نكته غافل بود كه وحدت، محور مىخواهد و هرگز قرآنِ صامت به تنهاىى نمىتواند محور وحدت باشد. زىرا به تعبىر امام على علىه السلام قرآن، وجوهى دارد كه مىتوان لفظ آن را بر هر ىک از آن وجوه حمل كرد. پس باىد قرآن ناطق كه همان امام علىه السلام است در كنار قرآن صامت باشد تا در موارد اختلاف، بىانگر حق و حقىقت باشد.
[تمسک به ریسمان محبت اهل بیت ^]
پرسش: راههاى عملى دستىابى به وحدت در جوامع اسلامى چىست؟
پاسخ: امام على علىه السلام در لحظات آخر زندگى مباركشان به فرزندان خود و اطرافىان و مردم توصىه كردند كه تقوا و نظم و اصلاح ذات البىن كه همان وحدت و انسجام و همبستگى بىن مسلمانان است را فراموش نكنند. اىشان تأكىد داشتند كه من از پىامبر صلّى الله علىه و آله شنىدم كه اصلاح ذات البىن از ىک سال نماز و روزه بالاتر است.
درحال حاضر كه دنىاى كفر، كمر همت به نابودى اسلام بسته است، مسلمانان وظىفهاى جز حفظ وحدت و انسجام خود براى مقاومت ندارند. مهمترىن عامل در روند جداىى مىان امت اسلامى، تلاش دشمنان مسلمانان است كه در صدد هستند تا با دامن زدن به اختلافها و درگىر نمودن آنان با ىكدىگر، فرصتى را براى سودجوىى و استعمارطلبى خود مهىا كنند.
در اىن آشفتهبازار براى پىروزى امت اسلامى و عبور از اىن بحرانِ بزرگ مىباىد به انسجامِ مىان مسلمانان اندىشىد و بىش از هر چىز منافع اسلام را مدّ نظر قرار داد و در اىن راستا، تفاوت در مذهب و اجتهاد مىتواند موجب غناى اندىشهى مسلمانان شود؛ زىرا وقتى هدف، انسجام اسلامى باشد دىگر تعرض به اقلىتهاى دىنى، معنى ندارد؛ زىرا همهى مسلمانان چنان پىوندى با تعالىم آسمانى اسلام خوردهاند كه اساس هوىت فرهنگى آنها، وىژگى اسلامى ىافته است. بنابراىن وحدت اسلامى بر مبناى مشتركات بهترىن راهى است كه در اىن مسىر به ما كمک خواهد كرد و تمسک به رىسمان محبت اهل بىت پىامبر صلّى الله علىه و آله روشنترىن راهى است كه نبى مكرم فرا راه ما قرار دادهاند.
([1]) سورهى حجرات: آىهى 2.
([2]) سورهى مائده: آىهى 67.
منبع: روزنامهی قدس، شمارهی5744، 06/10/1386، مصاحبهکننده: طیبه مروت.
دیدگاه خود را بنویسید